Co mają do zaoferowania hotele trzygwiazdkowe?
Trzygwiazdkowe hotele stanowią najpopularniejszą kategorię, po którą sięgają polscy hotelarze. Około 50% hoteli w Polsce może się poszczycić trzema gwiazdkami, o czym mówią dane Głównego Urzędu Statystycznego. Trzy gwiazdki najczęściej nie oznaczają ekskluzywnych kompleksów hotelowych z rozbudowaną ofertą rekreacyjną, ale są to już bardzo komfortowe obiekty, w których dostarczone nam zostaną usługi dobrej jakości.
Dane statystyczne pokazują też coraz większe zainteresowanie tymi hotelami ze strony turystów. Świadczy o tym rosnące z roku na rok obłożenie w obiektach tej kategorii. Trzy gwiazdki to takie pogranicze solidnego standardu i luksusu, które odpowiada rodzinom z dziećmi, osobom podróżującym w celach rekreacyjnych czy biznesowych.
Co oznaczają trzy gwiazdki hotelowe?
Trzy gwiazdki w polskim hotelu to gwarancja usług na dobrym poziomie. Ich przyznanie dowodzi, że obiekt pomyślnie przeszedł postępowanie kategoryzacyjne. Właściciel wnioskuje o rozpoczęcie procedur, zwracając się w tym celu do urzędu marszałkowskiego, właściwego pod względem lokalizacji hotelu. Budynek, w którym ma powstać hotel, musi spełnić szereg wymogów nałożonych przez przepisy. Dotyczą one jego bryły, otoczenia, instalacji oraz urządzeń technicznych, kwestii związanych z obsługą i podziałem przestrzeni użytkowych hotelu. Posiadanie trzech gwiazdek zobowiązuje m.in. do umieszczenia osłony nad wejściem albo zainstalowania wejściowych drzwi automatycznych. Takiej konieczności nie ma w przypadku hoteli o niższym standardzie.
Nocleg w trzygwiazdkowym hotelu musi się wiązać z możliwością płacenia kartą i skorzystania z całodniowego wyżywienia w hotelowej restauracji. Jeśli mamy do czynienia z obiektem tej kategorii, znajdującym się w miejscowości wypoczynkowej, musi on także oferować dodatkowe usługi rekreacyjne (np. basen czy siłownię). Bez względu na lokalizację, hotele trzygwiazdkowe najczęściej dają też możliwość organizacji przyjęć czy konferencji naukowych i biznesowych, udostępniając w tym celu specjalne sale wyposażone w multimedia i parkiet taneczny.
Warto zwrócić uwagę, że trzygwiazdkowe hotele za granicą najczęściej nie mają wiele wspólnego pod względem usług i wyposażenia z tym, czego spodziewamy się po polskich obiektach. System kategoryzacji na świecie, także w węższym kontekście, na obszarze Europy, jest niejednolity. Trzy gwiazdki w krajach takich jak Tunezja czy Egipt każą nam się spodziewać motelu o niskim standardzie. W Portugalii ta sama kategoria oznacza natomiast całkiem przyzwoite nocowanie. Szukając hotelu, spróbujmy się dowiedzieć, ile lat ma budynek i kiedy przechodził ostatni remont. Obiekty sprzed kilku dekad mogą, bez względu na określony gwiazdkami standard, nie spełniać naszych oczekiwań, np. z powodu przestarzałej infrastruktury.
Hotelowy pokój na miarę trzech gwiazdek
Dla gości najważniejsze są takie cechy hotelu, które świadczą o poziomie komfortu i zakresie oferowanych usług. Pod tym względem wyjątkowo istotne są cechy wnętrz wynajmowanych na nocleg np we Wrocławiu:
powierzchnia pokoju – w hotelach 3-gwiazdkowych minimalna powierzchnia mieszkalna (mierzona bez łazienek czy wnęk) w pokojach 1-, 2-, 3-osobowych to kolejno 10, 14 i 16 m². W starszych obiektach, sprzed 1994 r., dopuszczalne jest odstępstwo do 10% powierzchni mieszkalnej pokoju, zrekompensowane np. powierzchnią łazienki czy funkcjonalnym umeblowaniem;
wyposażenie pokoju – oprócz absolutnego standardu w postaci odpowiedniego umeblowania, łazienki z natryskiem i/lub wanną, świeżej pościeli i ręcznika, możemy liczyć na nieobowiązujące w niższym standardzie: telewizor, dostęp do internetu, dywan lub wykładzinę, zestaw do czyszczenia odzieży, obuwia oraz igielnik, a także torbę na bieliznę gościa zleconą do prania;
oferta usług dodatkowych – zapewniony kontakt z recepcją (telefon w pokoju), która jest czynna całą dobę, room service, czyli podawanie posiłków do pokoju przez 12 godzin na dobę, a także pranie, prasowanie i czyszczenie bielizny i odzieży gości.
Hotele trzygwiazdkowe nie poprzestają na tym, co narzucają przepisy. Regulacje mówią nam jedynie o tym, jakie niezbędne warunki trzeba spełnić, by pomyślnie przejść przez kategoryzację obiektu. Potrzeby gości są jednak coraz większe, a my staramy się wychodzić im naprzeciw. Absolutnym standardem w hotelach jest, moim zdaniem, dostęp do Wi-Fi. Co prawda polskie prawo dopuszcza możliwość udostępnienia stanowisk komputerowych z dostępem do sieci, ale sądzę, że na brak bezprzewodowego internetu goście mogliby zareagować zdumieniem. W Polsce ma go 80% hoteli. Przepisy nie narzucają też trzygwiazdkowym hotelom np. wyposażenia pokojowych łazienek w suszarki do włosów, ale u nas są one w każdej z nich – wyjaśnia menedżer 3-gwiazdkowego Hotelu Sleep we Wrocławiu.
Podobnie jest w przypadku klimatyzacji, która obligatoryjnie musi się znajdować w polskich obiektach z pięcioma gwiazdkami. Są jednak hotele, które bez względu na liczbę gwiazdek wyposażają pokoje nie tylko w klimatyzację, ale także sejf czy minibar oraz przystosowują swoje pomieszczenia do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana