Artykuł sponsorowany

Co mają do zaoferowania hotele trzygwiazdkowe?

Co mają do zaoferowania hotele trzygwiazdkowe?

Trzygwiazdkowe hotele stanowią najpopularniejszą kategorię, po którą sięgają polscy hotelarze. Około 50% hoteli w Polsce może się poszczycić trzema gwiazdkami, o czym mówią dane Głównego Urzędu Statystycznego. Trzy gwiazdki najczęściej nie oznaczają ekskluzywnych kompleksów hotelowych z rozbudowaną ofertą rekreacyjną, ale są to już bardzo komfortowe obiekty, w których dostarczone nam zostaną usługi dobrej jakości.

Dane statystyczne pokazują też coraz większe zainteresowanie tymi hotelami ze strony turystów. Świadczy o tym rosnące z roku na rok obłożenie w obiektach tej kategorii. Trzy gwiazdki to takie pogranicze solidnego standardu i luksusu, które odpowiada rodzinom z dziećmi, osobom podróżującym w celach rekreacyjnych czy biznesowych.

Co oznaczają trzy gwiazdki hotelowe?

Trzy gwiazdki w polskim hotelu to gwarancja usług na dobrym poziomie. Ich przyznanie dowodzi, że obiekt pomyślnie przeszedł postępowanie kategoryzacyjne. Właściciel wnioskuje o rozpoczęcie procedur, zwracając się w tym celu do urzędu marszałkowskiego, właściwego pod względem lokalizacji hotelu. Budynek, w którym ma powstać hotel, musi spełnić szereg wymogów nałożonych przez przepisy. Dotyczą one jego bryły, otoczenia, instalacji oraz urządzeń technicznych, kwestii związanych z obsługą i podziałem przestrzeni użytkowych hotelu. Posiadanie trzech gwiazdek zobowiązuje m.in. do umieszczenia osłony nad wejściem albo zainstalowania wejściowych drzwi automatycznych. Takiej konieczności nie ma w przypadku hoteli o niższym standardzie.

Nocleg w trzygwiazdkowym hotelu musi się wiązać z możliwością płacenia kartą i skorzystania z całodniowego wyżywienia w hotelowej restauracji. Jeśli mamy do czynienia z obiektem tej kategorii, znajdującym się w miejscowości wypoczynkowej, musi on także oferować dodatkowe usługi rekreacyjne (np. basen czy siłownię). Bez względu na lokalizację, hotele trzygwiazdkowe najczęściej dają też możliwość organizacji przyjęć czy konferencji naukowych i biznesowych, udostępniając w tym celu specjalne sale wyposażone w multimedia i parkiet taneczny.

Warto zwrócić uwagę, że trzygwiazdkowe hotele za granicą najczęściej nie mają wiele wspólnego pod względem usług i wyposażenia z tym, czego spodziewamy się po polskich obiektach.  System kategoryzacji na świecie, także w węższym kontekście, na obszarze Europy, jest niejednolity. Trzy gwiazdki w krajach takich jak Tunezja czy Egipt każą nam się spodziewać motelu o niskim standardzie. W Portugalii ta sama kategoria oznacza natomiast całkiem przyzwoite nocowanie. Szukając hotelu, spróbujmy się dowiedzieć, ile lat ma budynek i kiedy przechodził ostatni remont. Obiekty sprzed kilku dekad mogą, bez względu na określony gwiazdkami standard, nie spełniać naszych oczekiwań, np. z powodu przestarzałej infrastruktury.

Hotelowy pokój na miarę trzech gwiazdek

Dla gości najważniejsze są takie cechy hotelu, które świadczą o poziomie komfortu i zakresie oferowanych usług. Pod tym względem wyjątkowo istotne są cechy wnętrz wynajmowanych na nocleg np we Wrocławiu:

  • powierzchnia pokoju – w hotelach 3-gwiazdkowych minimalna powierzchnia mieszkalna (mierzona bez łazienek czy wnęk) w pokojach 1-, 2-, 3-osobowych to kolejno 10, 14 i 16 m². W starszych obiektach, sprzed 1994 r., dopuszczalne jest odstępstwo do 10% powierzchni mieszkalnej pokoju, zrekompensowane np. powierzchnią łazienki czy funkcjonalnym umeblowaniem;

  • wyposażenie pokoju – oprócz absolutnego standardu w postaci odpowiedniego umeblowania, łazienki z natryskiem i/lub wanną, świeżej pościeli i ręcznika, możemy liczyć na nieobowiązujące w niższym standardzie: telewizor, dostęp do internetu, dywan lub wykładzinę, zestaw do czyszczenia odzieży, obuwia oraz igielnik, a także torbę na bieliznę gościa zleconą do prania;

  • oferta usług dodatkowych zapewniony kontakt z recepcją (telefon w pokoju), która jest czynna całą dobę, room service, czyli podawanie posiłków do pokoju przez 12 godzin na dobę, a także pranie, prasowanie i czyszczenie bielizny i odzieży gości.

Hotele trzygwiazdkowe nie poprzestają na tym, co narzucają przepisy. Regulacje mówią nam jedynie o tym, jakie niezbędne warunki trzeba spełnić, by pomyślnie przejść przez kategoryzację obiektu. Potrzeby gości są jednak coraz większe, a my staramy się wychodzić im naprzeciw. Absolutnym standardem w hotelach jest, moim zdaniem, dostęp do Wi-Fi. Co prawda polskie prawo dopuszcza możliwość udostępnienia stanowisk komputerowych z dostępem do sieci, ale sądzę, że na brak bezprzewodowego internetu goście mogliby zareagować zdumieniem. W Polsce ma go 80% hoteli. Przepisy nie narzucają też trzygwiazdkowym hotelom np. wyposażenia pokojowych łazienek w suszarki do włosów, ale u nas są one w każdej z nich – wyjaśnia menedżer 3-gwiazdkowego Hotelu Sleep we Wrocławiu.

Podobnie jest w przypadku klimatyzacji, która obligatoryjnie musi się znajdować w polskich obiektach z pięcioma gwiazdkami. Są jednak hotele, które bez względu na liczbę gwiazdek wyposażają pokoje nie tylko w klimatyzację, ale także sejf czy minibar oraz przystosowują swoje pomieszczenia do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.