Artykuł sponsorowany

Jak mądrze kupować odzież używaną?

Jak mądrze kupować odzież używaną?

Kupowanie odzieży w second handach od dawna nie jest już traktowane jako powód do skrępowania. Zakupy w sklepach z odzieżą używaną częściej przypominają polowanie na okazje w czasie wyprzedaży w galeriach handlowych. Trudno się temu dziwić, ponieważ oferta jest coraz atrakcyjniejsza i obejmuje odzież w różnych gatunkach i rodzajach.

Najważniejsze zasady handlu odzieżą używaną

Prowadzenie sklepu z odzieżą używaną to ciekawy pomysł na własny biznes. Zakupy w second handach stają się coraz bardziej popularne zarówno wśród osób, które chcą maksymalnie ograniczyć swoje wydatki związane z kupowaniem odzieży, jak i szukających w nich perełek w postaci markowych ubrań w okazyjnej cenie. Rosnące zapotrzebowanie sprawia, że na sprzedaży ubrań z drugiej ręki można uzyskać atrakcyjną marżę, a stały dopływ klientów zapewnia dobre perspektywy na przyszłość.

Sprzedaż odzieży używanej może zapewnić sukces biznesowy, jednak wiele zależy od oferowanego w sklepie asortymentu i obranej strategii działania. W przypadku second handu zasady funkcjonowania są nieco inne niż przy tradycyjnym handlu odzieżą. Tego typu placówka jest ze swej natury przeznaczona dla szerokiego kręgu kupujących. Nie ma tu tak dokładnego podziału na rodzaje odzieży czy typy klientów, którym jest oferowana. Konieczny jest jednak dość zróżnicowany asortyment, choć istnieją możliwości kierowania swojej oferty do bardziej precyzyjnie zdefiniowanego odbiorcy, np. przez wybór jakości i rodzaju zamawianej odzieży – podkreśla przedstawicielka firmy DARJA, doświadczonego importera odzieży używanej.

Dobór towaru do sklepu z odzieżą z drugiej ręki obejmuje przede wszystkim kupowanie odzieży różnych kategorii. Choć pełna specjalizacja w danym rodzaju towaru jest w pewnym zakresie możliwa, to zwykle lepsza będzie większa różnorodność, zapewniająca dopływ klientów zainteresowanych różnego  typu produktami. Taka strategia sprawdza się najlepiej, ponieważ każda dostawa, poza wyselekcjonowanym i najdroższym towarem, jest zawsze do pewnego stopnia niespodzianką. W tym przypadku im węższa specjalizacja i bardziej sprecyzowana kategoria klientów, tym większe mogą być problemy ze zbytem towarów, które nie do końca wpasowały się w oczekiwania określonej kategorii klientów.

Poza odpowiednim do gustów i potrzeb klientów doborem jakości i rodzaju towaru ważny jest również kraj jego pochodzenia. Nie jest dla nikogo tajemnicą, że ma to równie duże znaczenie, jak sama deklarowana przez hurtownika kategoria towaru.

Czym kierować się przy wyborze towaru do second handu?

Klienci kupujący w second handzie pod względem swoich decyzji zakupowych niczym nie różnią się od osób kupujących w butikach znanych projektantów. Chcą otrzymać za swoje pieniądze możliwie najlepszy towar. Prowadząc sklep z używaną odzieżą, trzeba, tak jak w każdej działalności handlowej, zawsze uwzględniać życzenia nabywców. Żeby jednak podołać temu wyzwaniu, należy korzystać z oferty dobrej i sprawdzonej hurtowni odzieży używanej. Pozwoli to przede wszystkim na zyskanie pewności co do jasnych kryteriów jakości i zaliczania towaru do poszczególnych kategorii. Da także możliwość kupowania ubrań, które z pewnością zostały sprowadzone z deklarowanych krajów pochodzenia.

Największym powodzeniem wśród kupujących w second handzie cieszy się zawsze odzież dobrej jakości i będąca w możliwie jak najlepszym stanie. Wiadomo, że w przeważającej mierze zależy to od regionu, z którego pochodzą sprowadzane ubrania. Najlepszą jakość można znaleźć wśród odzieży pochodzącej z krajów północy. Wynika to zarówno z poziomu zamożności, jak i z nawyku dbania o posiadane rzeczy.

Znaczenie ma także stosunek do przekazywanych w ramach zbiórek rzeczy. W krajach skandynawskich, gdzie w świadomości mieszkańców głęboko zakorzenione są wartości ekologiczne, oddawanie ubrań ma więcej wspólnego z przekazywaniem ich do dalszego wykorzystania, niż ze zwykłym wyrzucaniem.

Nieco inne podejście można spotkać w krajach anglosaskich. Tam jednak z kolei częściej, niż wśród raczej skromnych i niezbyt skłonnych do ekstrawagancji Norwegów, Szwedów czy Duńczyków można liczyć na ubrania dobrych marek, czy pochodzących od znanych projektantów. Dobrym kierunkiem, na który warto postawić, są także solidni Niemcy, gdzie można liczyć nie tylko na niezłą jakość, ale i znane i cenione marki.

Wielką zaletą kupowania do second handu odzieży pochodzącej z Anglii, Szkocji czy Irlandii, a także Niemiec, Szwecji lub Norwegii będzie fakt, że w krajach tych panuje dość zbliżony do Polski klimat, przez co ubrania będą lepiej odpowiadały oczekiwaniom klientów.

Wypracowanie dobrej strategii zakupowej przy zaopatrywaniu sklepu z używaną odzieżą wymaga korzystania ze sprawdzonej i rzetelnej hurtowni, ale również z obserwowania gustów klientów i sprawdzania jaki towar cieszy się największą popularnością. Jak mówi biznesowe porzekadło: „Każdy, kto trafi ze swoim produktem w gusta klientów, odniesie sukces”.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.