Materiał Partnera

Jak przygotować się do zawodów MTB?

Jak przygotować się do zawodów MTB?

Zawody MTB to najprościej mówiąc wyścigi na rowerach górskich. Ukończenie tego typu konkurencji daje ogromną satysfakcję, jednak wiąże się z długotrwałymi przygotowaniami. Rzetelne, regularne treningi, odpowiednia dieta i sprawdzony sprzęt – to tylko niektóre z warunków startu w zawodach MTB. Jak więc przygotować się do pierwszego startu w wyścigu MTB i jak sobie poradzić w trakcie zawodów?

Trening to podstawa!

Najważniejszy okres przygotowań przed zawodami MTB przypada na dwa tygodnie przed określoną datą startu. Przez okres do tygodnia przed zawodami można wykonywać treningi z wysokim obciążeniem. Na tydzień lub mniej do wyścigu wykonywanie takiego treningu nie jest zalecane, gdyż może to skutkować pogorszeniem formy przed startem. W ostatnim tygodniu najlepiej jest więc przeplatać lekki trening interwałowy lub cardio na rowerze z dniami wolnymi, które pozwolą na regenerację organizmu.

Dieta z dużą ilością węglowodanów

Odpowiednie odżywianie powinno się rozpocząć już na kilka dni przed startem. Na 3 – 4 dni przed zawodami dietę należy wzbogacić o dużą ilość węglowodanów, szczególnie w śniadaniu, drugim śniadaniu i obiedzie.

Jak mówi sprzedawca ze sklepu rowerowego Makra – Sport: Posiłki najlepiej spożywać co 2,5 lub co 3,5 godziny. Ostatniego lekkiego posiłku nie można natomiast zjeść później niż na 3 godziny przed snem. Trzeba także zadbać o dobre proporcje składników odżywczych w diecie, w której powinno się znaleźć 70% węglowodanów, 20% białka i 10% tłuszczów.

Najlepszym źródłem węglowodanów są płatki musli, płatki owsiane i zbożowe, chleb pełnoziarnisty, większość owoców i warzyw, a także makaron, ryż, kasza i ziemniaki pieczone. Dla uzupełnienia białka warto włączyć do diety chude czerwone mięso, takie jak jagnięcina, cielęcina, wieprzowina czy jagnięcina, ryby, na przykład halibuta, łososia, czy pstrąga oraz nabiał i jajka. Dobrym źródłem tłuszczu będzie oliwa z oliwek, olej ryżowy, olej z pestek winogron, masło 82%, orzechy, masło orzechowe i awokado. Warto także pamiętać, żeby nie przesadzić z węglowodanami wieczorem w przeddzień startu, ponieważ może to znacznie obciążyć żołądek i spowolnić regenerację. Na kolację przed wyścigiem wystarczy zjeść zestaw składający się z pieczonej ryby, gotowanych warzyw i niewielkiej porcji ryżu.

Dobry sprzęt jako niezbędnik każdego kolarza

Oprócz odpowiedniej formy kolarza trzeba również zadbać o jego sprzęt. Dobrze przygotowany rower górski MTB stanowi jeden z kluczowych elementów przygotowania do startu. Dokładny przegląd techniczny powinno się przeprowadzić minimum na 2 – 3 dni przed zawodami. Największą uwagę trzeba zwrócić na jakość działania przerzutek we wszystkich położeniach, gdyż w trakcie wyścigu używa się często nawet tych skrajnych ustawień. Ważna jest także kontrola stanu oleju i jakość działania hamulców tarczowych.

Powinno się również dokładnie skontrolować stan techniczny linek i pancerzy – jeśli którakolwiek z tych części jest postrzępiona, należy ją wymienić. Bardzo istotny jest stan opon oraz dobór ogumienia w zależności od trasy. Jeśli spodziewane są opady deszczu lub błoto, warto zabrać dodatkowe, awaryjne opony. W trakcie przeglądu trzeba także dokręcić śruby kierownicy i siodełka, usunąć luz na sterach, wyczyścić i nasmarować łańcuch oraz wyczyścić rower ze wszelkich zabrudzeń. Oprócz dobrze przygotowanego roweru trzeba zabrać ze sobą krótkie spodenki, nogawki, koszulkę krótką, rękawki, koszulkę potową, kamizelkę, długą bluzę, kurtkę przeciwdeszczową, buty, skarpetki oraz rękawiczki.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję