Artykuł sponsorowany

Jak technologia RFID zmieniła branżę bibliotekarską?

Jak technologia RFID zmieniła branżę bibliotekarską?

Technologia RFID (czyli Radio Frequency Identification) wykorzystuje dwie dotychczasowe techniki wykrywania – mikrochipową oraz radiową. Dzięki czemu etykiety, które umieszcza się w książkach, są z większą skutecznością wykrywane przez bramki. Dało to bibliotekarzom narzędzie do zwiększonej kontroli przemieszczania się elementów księgozbioru oraz ochronienia go przed nieautoryzowanym wynoszeniem poza budynek biblioteczny.

Jakie zalety technologii RFID wpływają na jej stosowanie w bibliotekach?

Ogromną zaletą technologii RFID jest możliwość wykorzystywania jej w różnych procesach ewidencji oraz detekcji kolekcji bibliotecznej. Po zamontowaniu bramek kontrolnych umieszcza się w książkach specjalne etykiety. Mają one postać samoprzylepnych naklejek i działają w podobny sposób, jak spotykane na co dzień kody kreskowe.

Umożliwia to zautomatyzowanie procesów ewidencyjnych, ponieważ odczyty nie wymagają obecności pracownika biblioteki. Tym samym przyśpieszone zostaje wprowadzanie danych do systemu. Dodatkowo etykieta RFID nie musi być widoczna, by została sczytana, ponieważ odczyt i zapis możliwy jest przez materię obiektu oznaczonego – odbywa się to też z większych odległości niż ma to miejsce w innych wykorzystywanych systemach.

Dzięki tym zaletą możliwe jest stworzenie efektywnego zintegrowanego systemu wypożyczania, zabezpieczenia księgozbiorów przed kradzieżą oraz kontrolowania go. Elementami wykorzystywanymi w technologii RFID są wspomniane już etykiety samoprzylepne (zarówno w obiektach jednostkowych, jak i lokalizacyjne dla sektorów i półek), czytniki stacjonarne i przenośne RFID, specjalne bramki kontrolne, oprogramowanie wspomagające oraz serwery baz danych.

Dystrybucją oraz wdrażaniem technologii RFID zajmują się firmy, takie jak Elibron. Oprócz samego systemu możliwe jest również wybranie jego wariantu – standardowego lub premium – który będzie najlepiej odpowiadał potrzebom użytkowników danej biblioteki.

Jak technologia RFID usprawniła funkcjonowanie bibliotek?

Wprowadzenie technologii RFID do bibliotek daje jej pracownikom narzędzia do znacznie efektywniejszego zapanowania nad przemieszczaniem się elementów księgozbiorów oraz archiwizacji danych o nich. W pierwszej kolejności odczuwalną zmianą jest zwiększenie bezpieczeństwa kolekcji oraz zmniejszenie częstotliwości występowania kradzieży.

Dodatkowo technologia RFID umożliwia stworzenie stanowisk samodzielnego wypożyczania książek oraz zwrotów. To z kolei przekłada się na zwiększone zainteresowanie obiektem czytelników, odciążeniem zatrudnionych w obiekcie bibliotekarzy oraz wpływa na wizerunek miejsca.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.