Jaki rower wybrać – górski, czy trekkingowy?
Popularność rowerów stale rośnie – wynika to nie tylko z bogatej oferty jednośladów, ale też wzrostu świadomości społeczeństwa w zakresie pozytywnego wpływu aktywności fizycznej na zdrowie. Wybór odpowiedniego modelu może nie być łatwy, zwłaszcza dla osób, które po raz pierwszy mają styczność z tematem i niekoniecznie wiedzą, czym różnią się poszczególne warianty. Jednymi z popularniejszych są górskie i trekkingowe. Jakie są między nimi różnice?
Rower górski – charakterystyka
Głównym elementem charakteryzującym rower górski są szerokie opony. Ich budowa doskonale amortyzuje nierówności, ale też ułatwia jazdę na trudniejszej nawierzchni. Co ważne – wybierając ten model, właściciel może zastosować dowolne ogumienie, również węższe, dopasowane do jego potrzeb i oczekiwań. Najczęściej te modele są wyposażane w koła w rozmiarze 27,5 bądź 29 cali. - Właściciele zwracają również na dość mocną budowę: mocne obręcze i solidna rama zapewniają maksymalną trwałość – wyjaśnia ekspert z Northtec Sp. z o.o.
Tego typu jednoślady mogą mieć różną geometrię ramy – część z nich umożliwia jazdę w pochylonej, a część w wyprostowanej pozycji. Jest to ważne, gdyż odpowiada za komfort jazdy, stąd też warto dokładnie sprawdzić konstrukcję przed zakupem. Oczywiście w sklepach można znaleźć wiele typów, np. z pełnym zawieszeniem. To, co jeszcze je wyróżnia, to napęd przystosowany do jazdy terenowej, z „miękkimi” przełożeniami.
Co wyróżnia rower trekkingowy?
Rower trekkingowy wyróżniają przede wszystkim wąskie opony, które pozwalają osiągać wysokie prędkości podczas jazdy na drodze asfaltowej. Właściciel może zainwestować oczywiście w szersze i wyższe ogumienie, jednak musi być ono dopasowane do konstrukcji ramy i błotnika. Najczęściej są one wyposażone w koła 28 cali, choć zdarzają się mniejsze wersje, z 26 calówkami.
Błotnik to tylko jeden z elementów dodatkowego ekwipunku. Najczęściej mają one również bagażnik, stopkę, pompkę oraz oświetlenie na dynamo. W porównaniu z rowerami górskimi pozwalają one utrzymać wygodną i bardziej wyprostowaną pozycję za kierownicą, choć oczywiście poszczególne modele mogą się mniej lub bardziej różnić. Za komfort jazdy odpowiadają też przedni amortyzator oraz wspornik siodła.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana