Artykuł sponsorowany

Szkolenia językowe dla pracowników. Dlaczego to się opłaca?

Szkolenia językowe dla pracowników. Dlaczego to się opłaca?

Efektywne wykonywanie swoich zadań w miejscu pracy wymaga odpowiedniego zasobu wiedzy fachowej i konkretnych umiejętności związanych z zakresem obowiązków danej osoby. Wśród kluczowych kompetencji znajdują się jednak również takie, które można zaliczyć do bardziej uniwersalnych, jak miękkie umiejętności psychospołeczne ułatwiające kontakty z ludźmi, znajomość programów biurowych czy wreszcie opanowanie języka obcego.

Czy warto inwestować w szkolenia językowe dla pracowników?

Poznawanie języków obcych od pewnego czasu stało się nieodłącznym elementem wykształcenia zdobywanego przez rosnącą rzeszę osób kończących szkoły średnie czy uczelnie wyższe. Dzięki niemu możliwe okazuje się nie tylko codzienne funkcjonowanie w coraz bardziej zglobalizowanym świecie, ale także podejmowanie nowych wyzwań zawodowych. Biegła znajomość języków obcych jest dziś jedną z niezbędnych kompetencji wymaganych na coraz większej liczbie stanowisk od bezpośredniej obsługi klienta po wszystkie działania typu back offfice. Choć oczekiwania związane z władaniem językami obcymi są zwykle nieodłączną częścią procesu rekrutacji, to w przypadku osób pracujących w firmie od dłuższego czasu albo podjęcia decyzji o wejściu na nowe rynki czy wreszcie przejęcie przedsiębiorstwa przez zagranicznego inwestora z innego obszaru językowego powoduje, że niezbędne może stać się przeprowadzenie szkoleń językowych dla wybranych pracowników – zauważa przedstawiciel firmy Ling Partner, która prowadzi szkołę językową i zajmuje się obsługą klientów biznesowych w zakresie szkoleń i tłumaczeń.

Posługiwanie się w pracy językiem angielskim jest globalnym standardem, zwłaszcza w firmach wielonarodowych, zatrudniających zespoły złożone z osób pochodzących z różnych krajów. W przedsiębiorstwach wywodzących się z państw, gdzie wykorzystywane są inne języki uznawane za ogólnoświatowe, takie jak hiszpański czy francuski albo używane w większej liczbie państw, jak w przypadku niemieckiego często regułą jest równoległe używanie dwóch języków. Takie ujednolicenie przynosi konkretne korzyści – poza swobodnymi kontaktami między pracownikami i członkami rozmaitych zespołów oznacza oszczędności wynikające z możliwości wyeliminowania tłumaczeń oraz funkcjonowania jednego obiegu dokumentów, które mogą być wykorzystywane przez wszystkich pracowników bez żadnych zmian. Plusem jest także brak konieczności dopasowywania interfejsów używanych systemów komputerowych czy zmniejszenie czasu potrzebnego na przygotowanie wewnętrznych szkoleń albo instrukcji.

Znajomość języków obcych będzie też niezbędna w mniejszych przedsiębiorstwach. W tych, które działają na rynkach zagranicznych, większość plusów wiążących się z wysokimi kompetencjami językowymi pracowników, łączy się z redukcją kosztów funkcjonowania firmy. Ten sam zespół sprzedażowy czy zajmujący się opieką nad klientami będący dwujęzycznym będzie w stanie obsługiwać oba rynki, pozwalając nierzadko na znacznie oszczędności. Równie istotny okazuje się dostęp do specjalistycznej wiedzy fachowej – pracownicy, którzy płynnie posługują się językiem obcym, mogą brać udział w szkoleniach, kursach czy pokazach organizowanych przez czołowe firmy badawcze, dostarczające wyposażenie czy odpowiednie technologie.

Ponieważ poziom kompetencji językowych wśród pracowników bywa bardzo różny, zwłaszcza jeśli chodzi o zdolność do swobodnego porozumiewania się, która nie zawsze jest odpowiednio doceniana znakomitym sposobem na uzupełnienie wiedzy i umiejętności praktycznych są kursy językowe organizowane dla pracowników. Dzięki takiej formie dość łatwo można ujednolicić poziom znajomości języka, przygotować pracowników do nowych zadań czy wreszcie zachęcić ich do większego zaangażowania.

Co firma może zyskać, podnosząc kompetencje językowe swoich pracowników?

Decyzja o zorganizowaniu szkoleń językowych dla pracowników wiąże się z wieloma ułatwieniami w codziennym funkcjonowaniu firmy. Podniesienie kompetencji językowych pracowników oznacza, że bez problemów mogą oni komunikować się z kontrahentami, co liczy się przede wszystkim w pracy działu sprzedaży, przy zapewnianiu serwisu, ale również dokonywaniu zakupów materiałów czy rozmaitych usług wewnętrznych. Im płynniej osoby zatrudnione w firmie są w stanie porozumiewać się w języku obcym, tym lepiej jest ona postrzegana przez swoich pochodzących z zagranicy klientów. Świadczy to nie tylko o profesjonalizmie podejścia do obsługi innych rynków, ale także wskazuje na to, że przedsiębiorstwo przykłada do tego obszaru swojej działalności dużą wagę.

Możliwość rozwoju osobistego oferowana przez pracodawcę w ramach udziału w dodatkowych kursach i szkoleniach to również bardzo wymierne korzyści, jeśli chodzi o system motywacyjny. Dla coraz większej liczby osób szkolenie językowe dla pracowników jest bardzo ważnym czynnikiem zachęcającym do pracy i podnoszącym zaangażowanie. Dowód zainteresowania firmy podnoszeniem kompetencji zatrudnionych w postaci zorganizowanej nauki języka przyczynia się do poprawy postrzegania firmy na rynku pracy i zwiększa szanse na przyciągnięcie osób ceniących tego rodzaju korzystne dla obu stron zachęty oraz lubiących rozwój i wyzwania.

Wielką zaletą szkoleń językowych prowadzonych na zlecenie pracodawcy jest także możliwość dopasowania zakresu realizowanego programu do potrzeb firmy, zwłaszcza w obszarach słownictwa branżowego czy używanego w poszczególnych dziedzinach funkcjonowania przedsiębiorstwa od marketingu po księgowość. Plusem jest elastyczne reagowanie na ograniczenia związane z ilością zadań wykonywanych przez uczestników i szansa optymalnego rozłożenia czasu trwania oraz harmonogramu nauki do specyfiki działania firmy, np. związanych ze spiętrzeniem ilości pracy w różnych okresach. Bardzo korzystna jest możliwość wyboru między wykorzystywaniem zaplecza dydaktycznego szkoły językowej a prowadzeniem zajęć w siedzibie firmy. Ta druga możliwość jest w wielu przypadkach preferowana przez samych uczestników, ponieważ oznacza oszczędność czasu potrzebnego na dojazdy.

Inwestycja w podnoszenie kwalifikacji pracowników jest jednym ze sposobów zwiększania kapitału, którym dysponuje firma oraz ma wpływ nie tylko na bieżące działania, ale także może przełożyć się na poprawę relacji między pracownikami mającymi okazję spotkać się ze sobą również w sytuacjach mniej sformalizowanych. Kursy językowe, na których zajęcia odbywają się z reguły w dość kameralnych grupach, przyczyniają się do polepszenia funkcjonowania zespołów, a często także ułatwiają przepływ informacji. Pośrednio wpływają również na zwiększenie otwartości i szansy na pojawienie się nowych innowacyjnych rozwiązań ściśle związanych z funkcjonowaniem zawodowym uczestników.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.